Yritys

 

merjaYrityksemme historia juontaa juurensa vuoteen 1977, jolloin nuori maa- ja metsätaloustieteiden maisteri Merja Scharlin päätti aloittaa kotimaisten marja-, vihannes- ja hedelmätäysmehujen puristuksen kotitalon autotalliin saneeratussa pienessä 42 neliömetrin elintarviketilassa.

Lähiseudun asukkaiden keskuudessa Merjan mehuasemasta muodostui nopeasti käsite ja korkealuokkaisen mehun tae. Syksyisin omenasesongin aikaan asiakkaiden tuomia omenoita puristettiin mehuksi aamusta myöhään iltaan.

Luomumehujen kysyntä markkinoilla oli 1970-luvulla vielä vaatimatonta. Horjumaton usko kotimaisuuteen ja ruuan luonnollisuuteen, lisäaineettomuuteen ja kasviperäisyyteen veivät kuitenkin yritystä eteenpäin ja vähitellen myös kuluttajien kiinnostus kasvoi ja yrityksemme toiminta laajeni uusien tuotantotilojen valmistuessa 80-luvun alkupuolella.

Samalla toiminnan painopiste siirtyi fermentaatiolla eli hapattamisella valmistettuihin tuotteisiin, kuten perinteiseen luomuhapankaaliin.

Vihannesten hapattamisesta saatu kokemus herätti kiinnostuksen täysin uuden tyyppisen tuotteen, probioottisen kauravalmisteen (Yosa) kehittämiseen. Yosa oli ensimmäinen tuote maailmassa, joka valmistettiin fermentoimalla kauraa tarkoin valituilla probioottisilla maitohappo- ja bifidobakteereilla. Yosa tuotteen syntyminen yrityksessä vuonna 1995 aloitti myös vahvan ja tuloksellisen yhteistyön yliopistojen kanssa.

Tuotannon edelleen keskittyessä fermentaatiolla valmistettuihin tuotteisiin myös yrityksemme nimi vaihtui Piispanristin Mehuasemasta Bioferme Oy:ksi.

7_6_3

Yosan myynnin ennakoitua myönteisempi kehitys mahdollisti uuden modernin tuotantolaitoksen rakentamisen muutamaa vuotta myöhemmin. Yosa-tuotteiden valmistuksesta tuli nopeasti yrityksemme pääliiketoimintaa ja mehu- asematoiminta päätettiin hiljalleen lopettaa 1990-luvun lopulle tultaessa, koska uusien Yosa-tuotteiden kehittäminen ja kaupallistaminen vaati paljon aikaa ja resursseja.

Kysynnän kasvaessa myös tuotantotiloja on tarvinnut edelleen laajentaa ja nykyisin moderni Yosa-tehdas kattaakin jo yli 4000 neliömetriä.

Vuosien saatossa Yosa-valikoima on monipuolistunut ja markkinoille on tuotu muun muassa proteiinipitoiset Yosa Sport -tuotteet, jotka ovat lyhyessä ajassa saavuttaneet suuren suosion. Tänään sinnikäs, pitkäjänteinen tutkimus- ja tuotekehitystyö sekä eettisyys, ekologisuus ja asiakaslähtöisyys arvoina ovat edelleen toimintamme kantavia voimia.

5_6_3